måndag 1 mars 2010

Marie bebådelsedag

Nästa gång jag ska predika är på Marie bebådelsedag. Predikan ska radieras och bör därför vara kortare än vanligt. Jag predikar visserligen aldrig länge men jag måste måna mig om att den här predikan håller tiden. Jag siktar på 8 minuter.

Marie bebådelsdag hör till julkretsen och är en festdag mitt i fastan. Den liturgiska färgen är vit och temat för dagen är "Herrens tjänarinna". Så här skriver evangelieboken om dagen: "Marie bebådelsedag handlar om hur ängeln Gabriel bebådade Jesu födelse. Ängelns budskap till Maria har också gett namn åt denna helg på olika språk. I löftet till Maria uppenbaras Guds nåd i hela sin rikedom. Liksom många andra av Gamla testamentets personer ställer sig Maria helt till Guds förfogande. Hon gör det medvetet och uttrycker sin beredvillighet med orden: "Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt." Av gammalt har kyrkan också firat Marie besöksdag den 2 juli till minne av Marias besök hos Johannes döparens mor Elisabet (Luk. 1:26-55). Denna dag avlägsnades ur vår kalender år 1772. Evangelietexten har nu införts på Marie bebådelsedag som evangelietext för andra och tredje årgången."

Helgdagens texter kan du läsa här (första årgången).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar