lördag 5 juni 2010

Predikan på lågstadiernas vårgudstjänster 2010

När man ber till Gud kan man göra på olika sätt. Man kan knäppa händerna, man kan blunda, man kan tänka bönen tyst inom sig, man säga högt det man vill be, man kan hitta på egna böner, man kan be färdiga böner osv. Det finns många olika sätt att be och Gud hör alla böner.

Ibland när jag ber använder jag mig av ett bönearmband, ett radband. Det här radbandet kallas frälsarkransen och består av 18 färggranna pärlor som betyder olika saker. Det finns t.ex. en Gudspärla, två kärlekspärlor, en doppärla och sex stycken tystnadspärlor.

När man ber med frälsarkransen kan man röra vid en pärla med sina fingrar och så kan man be den bön som man satt in i den pärlan. När jag rör i den ena kärlekspärlan ber jag om hjälp att vara snäll mot de människor som jag möter.

Idag vill jag berätta för er om den lilla, glänsande, pärlemorfärgade pärlan ”Jagpärlan”. Jagpärlan finns nära Gudspärlan och doppärlan. Jagpärlan är min egen pärla. När jag håller i jagpärlan ber jag för mig själv. Jagpärlan berättar att du och jag är värdefulla pärlor i Guds ögon.

Nu får du låtsas att du håller en pärla i din hand. Kan du göra det? Om du blundar så går det kanske enklare. Blunda och låtsas att du håller en pärla mellan dina fingrar. Du får själv välja hur stor den är och vilken färg den har. Pärlan som du håller i är din egen jagpärla. Den är vacker och glittrar och skimrar i ljuset. Nu måste du lyssna noga. Pärlan viskar till dig:

Du är fin
för Gud har skapat dig.
Du är fin
för Gud älskar dig.
Skön är du
i Guds ögon
en ädelsten
i hans hand.

Därför spelar det ingen roll
om någon säger
att du är värdelös
och dum.
I ditt hjärta viskar Gud sanningen:
att du är värd
mer än guld.

Du är Guds ögonsten
hans hemliga skatt.
Gud är glad
för att du finns till.
Du får tacka Gud
så länge du lever
och aldrig glömma
vem han är.
(En bön av Margareta Melin, jag tog mig friheten att ändra från ”jag” till ”du”.)

Vi ber Jagpärlans bön.

Jag är liten
men dock stor
för i mitt hjärta
Gud bor.

Nu får du öppna ögonen igen. Kanske du kan leta reda på en pärla hemma som du kallar Jagpärlan. Varje gång du ser på den och rör vid den får du komma ihåg att du är värdefull och fantastisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar