fredag 9 april 2010

Förberedelser inför söndagens predikan

Eftersom jag ska delta i unga vuxna helgen "Helig" imorgon försöker jag få söndagens predikan klar redan idag.
  1. Jag börjar med att läsa Bo Branders predikan för "andra söndagen i påsktiden". Så heter söndagen i Sverige. Brander predikar visserligen över en annan evangelietext men han väljer ändå att lyfta fram lärjungen Tomas. Brander skriver: "Tomas hade nämligen missat påskdagens högmässa - det innebär alltid en risk om man gör det. För om man inte är på påskdagens högmsäsa missar man att möta den uppståndne Kristus. När sedan Jesu lärjungar sägar att 'vi har sett Herren', säger Tomas: 'Det kan jag inte tro'. Han har tio apostlakolleger och många kvinnliga vänner som alla har sett den uppståndne. Han har en tom grav att gå till - men Tomas säger: 'Nej, jag kan inte tro' [...] En vecka senare - och då är vi samtida med idag - kommer Jesus till alla tvivlare och visar sina händer och fötter och säger stick handen i min sida, tvivla inte utan tro. Först nu kan Tomas tro. Han säger något av det underbaraste som sägs till Jesus i evangelierna : 'Min Herre och min Gud.'
  2. Därefter läser jag biskop emeritus Erik Viktröms andakt för helgdagen (ur boken "För dig"). Vikström skriver att Tomas tvivlaren är en av oss. Vi har inte fått se uppståndelsen och ändå får vi tro på Kristus. Tomas fick visserligen en specialbehandlig som vi inte ens kan drömma om men också vi skall märka att Jesus endast kunde bli igenkänd genom sina sår. "Detta är en allvarlig tankeställare för oss som ensklida kristna och för kyrkan i stort. Världen har rätt att känna igen Jesus genom kyrkans sår. Det är inte i framgågen och inte i att vara bättre än andra som vi skall vara uppståndelsens vittnen. Det är när kärleken till Jesus och medmänniskorna ger oss skråmor och sår som andra kan hans närhet och underbara makt."
  3. Den tredje boken jag läser är Martlings homiletiska utkast "Mitt i verkligheten". Martling fastnar vid Jesu hälsning när han kommer till lärjungarna som satt bakom reglade dörrar. Jesus säger: "Frid åt er alla". Martling hänvisar till Fil 4:7 där det står: "Då skall Guds frid, som är mera värd än allt vi tänker, ge era hjärtan och era tankar skydd i Kristus Jesus." Martling kallar sitt predikoutkast för "Guds frid som är mera värd". Guds frid som är mera värd: 1. Den kommer inte bara för att man reglar dörrarna ("Den frid som är mera värd än allt annat kommer inte bara för att vi får vara i fred. Den friden är inte tystnad och stillastående. Den kan leva och finnas mitt i bullret. Den friden består i att någto sker, att synd och änglan byts mot förlåtelse och glädje"), 2 Den finns endast där Kristus är (Jesus själv var friden, samma hälsning öppnar nattvardsbordet 'Herrens frid vara med er'), 3 Den har Kristus själv givit åt sin kyrka (och kyrkan ska ge den vidare).
  4. Jag läser också Martin Modéus förberedelsetext inför kyrkans förbön (i hans nya "Kyrkans förbön). Modéus lyfter fram möjligheten att denna söndag be med fokus på missionen, "det kyrkans utåtriktade arbete som har psåkens glädje som drivkraft". Predikan kan alltså också fokusera på mission. En mission som innebär att vi själva behöver be om hjälp för att "nå en djupare förankring och glädje i påskens mysterium.""På djupet förankrat i Jesus blir livet ett vittnesbörd mitt i sin sårbarhet, utan att vi behöver göra oss till." (låter lite som Vikström). Modéus har också med en övning för eftertanke inför varje helgdag. Övningen för denna söndag lyder: "Nästan alltid har människans tro vaknat och växt av att andra männsikor har berättat om Gud. Dela varandras berättelser om vem som har berättat för er. Fundera tillsammans över vilka ni själva berättar för."
  5. Jag lyssnar på en predikan på nätet av Carl-Axel Sköldeberg från 2008. Han talar entusiastiskt och livsnära. Empatiskt. Men kanske han har för många trådar? Du kan höra predikan här. Min vanliga källa för textkommentarer/predikningar, Kyrkpressens tidningsarkiv, ger tyvärr ingen hjälp inför denna söndag. Kyrkpressen ger nämligen alltid ut ett dubbelnummer till påsken och tidningen som kommer ut efter påsken handlar alltid om andra söndagen efter påsk. På predikantbloggen hittar jag en predikan av Kalle af Hällström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar