söndag 4 april 2010

Fri

Genom dig kommer blinda att se
Genom dig kommer stumma att sjunga
Genom dig kommer de döda att uppstå
Genom dig kommer våra hjärtan att lovprisa
Genom dig kommer mörkret att fly
Genom dig kommer mitt hjärta att ropa:

Jag är fri
Jag är fri
Jag är fri att springa
ag är fri att dansa
Jag är fri att leva för dig
Jag är fri
Ja, jag är fri

Genom dig kommer Guds rike
Genom dig vinns slaget
Genom dig är jag inte rädd
Genom dig är priset betalat
Genom dig finns seger
På grund av dig ropar mitt hjärta:


Jag är fri
Jag är fri

Genom dig, Kristus.


Kristus är uppstånden. Ja, han är sannerligen uppstånden!

Kristendomen handlar om befrielse. Hela Bibeln handlar om befrielse. Påskens glädjebudskap handlar om befrielse.

Befrielse från fångenskap och slaveri i Egypten. Vad är vårt Egypten? Vilket är vårt slaveri? Vilket är ditt slaveri? Vilket är mitt slaveri? Vad håller oss fångna? Vad hindrar oss från att gå ut i öknen och till det förlovade landet som väntar på andra sidan? Vad hindrar oss från att springa? Vad hindrar oss från att dansa? Till oss säger Jesus: Stig upp, ta din säng och gå! Stanna inte kvar, då blir du snart förlamad igen. Ta din säng och gå!

Vi behöver inte oroa oss för om vi räcker till eller om vi duger som vi är. Vi behöver inte stanna kvar i de relationer och sammanhang där vi förtrycks och utplånas. Vi behöver inte leva innehållslösa liv som vi fyller med konsumtion, nöjen och verklighetsflykt.

Jesus säger: Stig upp, ta din säng och gå!

Kristendomen handlar om befrielse. Befrielse från fångenskap och slaveri. Befrielse från död. Inte ens döden, den som ser så slutgiltig ut, den som ingen av oss kan undvika, inte ens den kan hota oss, inte ens den kan hålla oss fågna.

Så älskade Gud, dig och mig, att han gav oss sin ende son, för att vi som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.

Kristendomen handlar om befrielse. Befrielse genom Kristi död och uppståndelse. En befrielse som vi har fått i dopet. Vi är döpta till Kristi död och uppståndelse. Genom hans seger över död och allt det som står livet emot är vi fria. Vi är skapade. Vi är älskade. Vi är sedda. Vi är Guds barn.

”Var inte rädd, jag har friköpt dig, jag har gett dig ditt namn, du är min. När du går genom vatten är jag med dig, vattenmassorna skall inte dränka dig. När du går genom eld skall du inte bli svedd, lågorna skall inte bränna dig. Jag är Jahve, din Gud, Israels Helige är den som räddar dig.” (Jes 43:1-3)

Vi är befriade. Vi är inte slavar. Vi är Guds söner och döttrar. Det finns inga bojor som binder oss. Vi är fria att springa. Vi är fria att dansa. Vi är fria att leva för dig. Vi är fria att ropa:

Stenen är bortrullad! Graven är tom! Han har uppstått, han är inte här! Kärleken har segrat! Halleluja! Prisad vare Gud!

Kristus, är uppstånden! Ja, han är sannerligen uppstånden!

(Texten i början är en översättning av Newsboys låt ”I am free”. Predikan är inspirerad av Martin Modéus, Jonas Gardell och Newsboys. )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar