onsdag 5 maj 2010

Erik Vikström

När jag förbereder predikan läser jag gärna exegetiska och homiletiska kommentarer, andaktsböcker och andra teologers predikningar. En av de böcker som jag gärna läser är skriven av biskop emeritus Erik Vikström, nämligen andaktsboken "För dig". Min senaste predikan är inspirerad av en andakt ur den boken. Jag vet att vi är flera som gärna använder den boken i arbetet med förkunnelsen.

Om jag inte hade studerat så länge hade jag blivit prästvigd av biskop em Erik. Det skulle ha varit stort och fint eftersom jag känner honom och hans familj. Dessutom är han ju från Kronoby! Vi brukade skämta om att han inte får gå i pension förrän jag är klar med mina studier :)

När jag nu läser om anklagelserna mot honom blir jag så oerhört ledsen och förvånad för att någon vill kränka honom och hänga ut honom så här. Hur kan man? Jag ger biskop Erik mitt stöd och mina böner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar