söndag 14 april 2013

Predikan på konfirmationshögmässa (2 sön efter påsk)

Det ställs många krav på oss. Var duktig i skolan! Har du kommit ihåg att fixa det här och det här och det här? Vad skall du göra med ditt liv? Vad skall du bli när du blir stor? Varför tar du inte bättre hand om din hälsa! Du måste motionera oftare! Du måste jobba mera! Du måste vara en bättre förälder/ett skötsammare barn/en godare vän! Du vill väl se ut som modellerna i tidningen och på tv:n?! Du hinner nog med det där också! Köp det här! Och det här! Och det här!
 
Ibland kan det kännas som om vi drunknar i alla krav som ställs på oss. I den första versen i sången som Chrisu sjöng ropar vågorna mitt namn och skrattar åt mig. Du kommer aldrig att klara av att gå på vattnet! Du kommer aldrig att vinna!
 
Värst är de krav som vi ställer på oss själva. Jag är inte nöjd. Jag är inte tillräckligt bra. Jag duger inte. Jag är inte vacker utan ful. Jag är inte god. Jag misslyckas. Jag är värdelös. Jag är inte värd att älska, varken av någon annan eller mig själv.
 
Fienden som heter självförakt tornar upp framför oss. I den andra versen av sången är det fiendejätten som ropar mitt namn och skrattar åt mig. Du kommer aldrig att besegra mig! Du som är så liten! Du som bara har en sten och en slunga att slåss med. Du kommer aldrig att vinna!
 
Bland alla dessa röster som ropar på oss, som skrattar åt oss, ropar också Herdens röst. Han berättar en annan berättelse om oss och våra liv. Han talar sanningen röst, the voice of truth. När Petrus håller på att sjunka ner i vågorna sträcker Han ut sin hand och drar upp honom. När David slungar stenen mot Goliat ser Han till att stenen träffar på rätt ställe, med rätt kraft.
 
Herden säger till oss i dagens bibeltexter:
 
”Jag skall leta efter de vilsegågna och hämta de bortsprungna, jag skall förbinda de skadade, hjälpa de sjuka och se till de starka och välmående!”.
 
”Jag känner mina får, och de känner mig.”
 
”De skall lyssna till min röst”.
 
Bibeln och kristendomen handlar om befrielse. Befrielse från all det som som håller oss bundna. Inte ens i den mörkaste dal behöver vi frukta något ont. Vi är precis sådana som vi ska vara. Skapade av mästaren till mästerverk. Skapade övermåttan underbara. Bibelberättelserna uppmuntrar oss att frimodigt stiga ut på havet, att frimodigt rikta slungan och skjuta stenen mitt i själföraktets panna. Det är den rösten vi behöver lyssna på. Det är den rösten vi behöver följa.
 
Den gode herden överger oss inte, han flyr inte när han ser vargen komma, han känner oss och ger sitt liv för oss.
 
Konfirmander, idag kommer ni inför Gud och bekräftar att ni vill leva i den tro och den kyrka som dopet välkomnar oss in i. Ni blir välsignade och sänds ut i världen att tjäna Gud och er medmänniska med glädje. Ert uppdrag som kristna och Jesu lärjungar är att lyssna till befrielsens och sanningens röst och hjälpa andra att höra den.
 
Det som ni har varit med om i skriban hoppas vi att hjälper er att urskilja den goda Herdens röst bland alla andra röster. Inte bara att urskilja den utan också att välja att följa den. Samtalen, aha-upplevelserna, skratten, de berörande andakterna, kramarna, de fina komplimangerna båda på lägret och på sista träffen, Funky Chicken, buddiskussionerna, bönerna, högmässorna, Ninja, gemenskapen, sångerna, bönebandet och mycket, mycket mer.
 
Ni är sååå fina! Underbara. Sköna. Skapade av Gud till mästerverk. Fulla med potential och gåvor. Låt ingen röst som tycker annorlunda bli den sanning som ni lever efter utan kom ihåg:
 
Du är värdefull.
Du är unik.
Du bör älska dig själv.
Du är Guds vackra avbild.
Du är hoppet i Kristi blick.
(Maria Sundblom Lindberg)
 
Bästa föräldrar och faddrar. Vilken fest vi har idag! Tacksamhet, stolthet och förundran fyller våra hjärtan. Tänk vad tiden har gått sedan de här miraklen föddes in i era liv och era hjärtan! Idag får vi stämma in i änglarnas lovsång på julnatten och tacka Gud för era ungdomar! Gloria in excelsis Deo! Och även om de har kommit så här långt på sin livsväg, sin livsresa, behöver de fortfarande er kärlek, ert stöd och era förböner!
 
Som avslutning på den här predikan ska vi få höra Christer sjunga refrängen till sången Voice of Truth en gång till.

1 kommentar:

  1. Tack Mia för din predikan och hela fina högmässa! bf

    SvaraRadera