söndag 12 april 2015

Predikan på 13 sön e pingst 2013

Maria träffade jag när jag bodde utomlands ett år. Vi träffades på en julfest som Svenska kyrkan hade ordnat, hon råkade sitta mitt emot mig och min väninna. Maria blev vår vän och hängde med till kyrkan som vi var aktiva i. Maria hade nog inte varit så aktiv i någon församling tidigare men hon blev snart en i gänget.

Maria tränade simning på elitnivå och hade tränat med och vuxit upp i ett simlag/ett simteam. Det hade präglat hennes personlighet. Maria var modig och genomgod. Även om vi kastade fram den ena svartvita åsikten efter den andra stod hon på sig och hävdade sin nästas rätt att finnas till, att få älska och att få bli accepterad. Och varje gång vi yttrade ett elakt ord eller skvallrade om någon annan i kyrkgänget teg Maria. Det var som att få ett slag i ansiktet. Jag hörda min egna fula ord, och såg min egen ondska så tydligt när den speglades mot Marias vänliga ord och godhet.

Än idag är Maria min förebild. Jag har sedan dess bara träffat en handfull som hon. Människor som, fastän man umgås ofta och verkligen lär känna dem och börjar dela liv med dem, aldrig säger ett ont ord om någon.

Genom Maria öppnade Jesus mina öron för allt det fula som kom ut ur min mun.

Jag tror att det är så att Jesus genom olika saker som vi är med om öppnar våra öron och ögon så att vi oväntat hör och ser. Hör och ser både det som är ont i våra liv och i vår värld och det som är gott och kärleksfullt. Om du tänker efter kommer du säkert på människor du mött, situationer du varit med om eller händelser som du erfarit som öppnat dina sinnen.

Skribaläger är för många ungdomar en erfarenhet som får dem att upptäcka många nya saker. En insikt kan vara att kristen tro varken är tråkig, förlegad eller något som inte berör dem själva. En annan insikt kan vara att andakter och gudstjänster kan vara så både berörande och värdefulla. En tredje insikt kan vara hur roligt och viktigt det är att diskutera moral och etik, att fundera på vad som gör något gott eller ont. En fjärde insikt kan vara att det är ok att vara en tuff femtonårig kille som gråter därför att han blir rörd eller för att det gör ont att skiljas.

Texter i alla former kan ge läsaren vidgade vyer. Vare sig det gäller prosa, nyhetstexter, bloggar, poesi, bibelberättelser osv osv kan en text drabba läsaren hårt. Eller milt. En insikt behöver inte alltid göra ont eller vara så livsavgörande. Den kan också komma som ett stilla sus.

Livsomvälvande händelser öppnar alltid våra öron och ögon. Ofta på ett smärtsamt sätt. Både tragiska och lyckliga händelser kan ge insikter som gör ont. Och alla insikter gör inte att vi växer som mäninskor.

Att inse att världen och människan är funtad på ett annorlunda sätt än man tidigare tänkt eller att inse att det finns saker som man tidigare inte ens funderat på som är livsnödvändiga kan få olika konsekvenser.

Vi kanske blir likgiltiga och stänger våra öron, ögon och hjärtan för insikten vi fått. Låter bli att låta människor som Maria, som aldrig pratar ett ont ord om någon, påverka hur vi lever våra liv.

Eller så låter vi insikten beröra och öppnar våra hjärtan för förståelsen vi fått. Tar ny riktning i hur vi lever våra liv och tränar oss i att som Maria aldrig prata ett ont ord om någon. Tränar på nytt och på nytt och på nytt.

Insikter, aha-upplevelser och metakognitiva erfarenheter kan i bästa fall göra oss till bättre människor. Människor som lever kärleksfullare och med större omtanke om människor vi möter och skapelsen vi lever i. Människor som med sina liv och handlingar lovprisar Herren Jesus Kristus och vittnar om att Han är vår helare.

När vi samlas till gudstjänst vill Jesus med sitt ord och sina sakrament beröra oss så att vi får hörande öron, seende ögon och en tunga som prisar Guds gärningar. Tillsammans får vi spegla våra liv mot Guds Ord och uppmuntra varandra att fortsätta fira gudstjänst i vardagen genom att höra och se dem som behöver oss.

Vi ber. Jesus, öppna våra ögon så att vi ser det vi behöver se. Hindra oss från att bli likgiltiga. Gör så att insikterna hjälper oss att ta ny riktning och förändrar oss som människor. På nytt och på nytt och på nytt. Tack för att du vill göra oss hela. I ditt namn. Amen

Evangelitext: Mark. 7:31-37

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar