måndag 13 april 2015

Predikan på Metallmässan 2013 (Uppbrottets söndag)

Kyrkoåret tar slut på söndag. De sista söndagarna har ett allvarligt budskap. En dag skall vi ställas till svars för all vår ondska och all vår lättja. En dag kommer det att vara för sent att vända om. I Bibeln finns det levande och också skrämmande beskrivningar om tidens slut och hur det kommer att gå för oss som valt lättjan och ondskan framom kärleken och godheten.

Ofta vet vi vad som är rätt och gott. Inte alltid, inte i alla situationer, men ofta. Ändå låter vi lättjan, småsintheten och begären ta över…

"Nämen det är så svårt att hitta kläder som inte är producerade av utnyttjade kvinnor i Bangladesh. Och de är ju så billiga och så snygga... Dyra märkeskläder är ju också gjorda i Bangladesh… Om jag slutar köpa kläder och smycken som är tillverkade av barnarbetskraft. Hur ska de barnen och familjerna få mat på bordet? Spelar det nu så stor roll om jag shoppar lite kläder producerade av utnyttjade kvinnor i Bangladesh?"

"Jag som har jobbat så hårt är nog värd en extra julklapp eller en södernresa. Att jag sku ge pengarna till något välgörande ändamål är väl ändå att kräva för mycket. Så gör väl ingen annan heller? Jag är inte själviskare eller ondare än någon annan. Och jag är ju så värd det. Lite lyx gör gott."

"Ekologiskt och ekologiskt. Är det inte lite överdrivet det här med ekologiska produkter? Hur mycket skada gör vanliga produkter egentligen åt miljön? Att betala en hel euro mer för ekologisk mjölk är vansinne. Jag behöver pengarna till annat. Fredagsmysgodis, en extra julklapp och kläder från Bangladesh."

"Killen som är lite annorlunda och utanför. Som dissas ibland. Nog vet jag att jag borde gå fram och prata med honom. Men tänk om JAG också blir dissad då? Eller tänk om han hela tiden vill vara med mig efter det? Näää, det är enklast om jag låter bli att gå fram och prata med honom. Nån får göra det."

"Okej. Fammo e ofta ensam och har värk i kroppen. Men jag har ju så mycket att göra. Det är så stressigt hela tiden. Med jobbet, barnen, barnens skola och fritidsaktiviteter. Med kören och mina studier vid sidan om jobbet. Med pepparkaksbakning, fredagsmys och södernresan."

Ofta vet vi vad som är rätt och gott. Inte alltid, inte i alla situationer, men ofta. Ändå låter vi lättjan, småsintheten och begären ta över…

En dag är det för sent att vända om. En dag kommer inget sen. En dag är porten till festen stängd.

Varenda en av oss vet, när vi ser oss själva i spegeln, vad det är vi borde vända bort ifrån. Vad som jag i mitt eget liv borde arbeta med. Vem som i min närhet behöver min hjälp. Vilka resurser jag har som är missriktade. När jag sitter på passagerarplatsen istället för bakom ratten i mitt eget liv.

Uppbrottets söndag basunerar ut att det är dags nu. Dags att bryta upp från allt det som gör mitt och andras liv mindre och fattigare.

Vi kallas idag att följa Jesus som kom för att frambära glädjebud till de fattiga, förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, ge förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren. Det är Jesus uppdrag och det är vårt. Så prisar vi Herren med våra liv.

Varje söndag får vi samlas till högmässa och bli påminda om vårt uppdrag här i världen. Att göra den här världen vackrare och kärleksfullare. Egentligen är varje söndag, ja varje ny dag, Uppbrottets dag. En möjlighet att fylla på i lampan och bryta upp från allt det som binder oss.

Snart stämmer vi in i nattvardssången Agnus Dei – ”O Guds lamm”. I Agnus Dei får vi be till Jesus. Vi får bekänna allt det om Han gjort för oss i sitt offer på korset. Vi får be att Han förlåter oss och förbarmar sig över oss.

All vår sorg, vår ångest, vår förtvivlan. All vår bristfällighet, vår själviskhet, vår likgiltighet. Allt detta får vi bära fram när vi sjunger Agnus Dei. Men också all vår omsorg, vår kampvilja och vår kärlek.

Tillsammans får vi sedan gå fram och dela bröd och vin. I de heliga gåvorna får vi ta emot förlåtelse, liv och salighet. Vi blir delar i samma kropp och tillsammans tar vi emot kallelse av Herren Jesus Kristus. Att gå i frid och tjäna. Tjäna Herren i allt det vi gör. I våra hem, på våra arbetsplatser, i våra skolor, i våra olika uppdrag. Med glädje.

Må Gud välsigna dig med obehag,
obehag för enkla svar, halvsanningar och ytliga relationer
så att du må leva djupt i ditt hjärta.

Må Gud välsigna dig med ilska,
ilska mot orättvisa, förtryck och exploatering av människor
så att du må arbeta för rättvisa, frihet och fred.

Må Gud välsigna dig med tårar,
tårar att gråta för dem som lider av smärta, utstötning, svält och krig
så att du må sträcka ut dina händer för att trösta dem och vända deras lidande till glädje.

Må Gud välsigna dig med dårskap,
tillräckligt med dårskap för att tro att du kan göra en skillnad i denna värld
så att du kan göra det som andra hävdar att inte kan bli gjort.

Må Guds frid som övergår allt förstånd
bevara ditt hjärta och tankar hos Gud och hans son Jesus Kristus, vår Herre.

Må Gud, den allsmäktige och nådige,
Fader (+), Son och helig Ande,
välsigna och bevara dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar