lördag 30 januari 2010

Ljusdagen

Imorgon är jag liturg i högmässan. Att vara liturg kräver mycket mindre förberedelser än att predika men är mera krävande i själva gudstjänsten. För mig är det sången som kräver mest. Jag kan sjunga någorlunda men när vi byter mässmelodier kan det ena gå helt ok eller så int. Imorgon är det dock trygga och inpräntade mässa 3.

Nästa gång jag ska predika är söndagen den 7 februari kl 12.00 i Åbo domkyrka. Då firar vi en av årets två stora familjemässor. Det är kyndelsmässodag och vi ber för alla som döpts under 2009. Barnkören medverkar och det blir kyrkkaffe/saft efter högmässan. Ungefär dubbelt fler gudstjänstbesökare än vanligt väntas.

Texterna för kyndelsmässodagen (årg 1) kan du läsa här. Vi kommer inte att läsa alla tre läsningar. Temat för kyndelsmässodagen är: Kristus, utstrålningen av Guds härlighet.

Eftersom det är familjemässa har man möjlighet att vara mer flexibel när det gäller texter och predikan. Barnkören kommer att sjunga sånger som har anknytning till kyndelsmässodagen medan jag kommer att predika om aftonbönen. På kyndelsmässodagen borde nämligen aftonsbönstavlorna vara klara för utdelning. Kom till kyrkan då så får du en egen :) Läs mer om vårt aftonbönsprojekt på församlingens hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar